Medlemsejede forsikringsselskaber tager til Norditalien for at hjælpe danske bilejere

Strandede biler med haglskader: Hundredvis af danske biler og campingvogne står fortsat i Norditalien efter uvejret ved Gardasøen i slutningen af juli måned. Køretøjerne venter på at komme hjem for at blive repareret på værksteder i Danmark, hvorefter køretøjerne igen kan blive genforenet med deres ejere. En proces, som organisationen Taksatorringen nu vil forsøge at fremskynde med et nyt tiltag.

Taksatorringen har nu valgt at sende to taksatorer til Verona i Italien for at vurdere omfanget af bilernes skader. Spørgsmålet er, om de kan repareres eller om der er tale om totalskadede biler. Ved at vurdere skaderne på stedet i Italien bliver arbejdet hjemme i Danmark hurtigere, når først bilerne er retur.

– Situationen i Norditalien er presset på grund af de mange skader, og det betyder, at tingene ikke går som hurtigt, som vi ønsker. Vi er til for medlemmerne af forsikringsselskaberne, og vi vil derfor forsøge at fremskynde processen ved at få opgjort omfanget af skaderne i Italien i stedet for at vente på, at bilerne kommer retur til Danmark. Jo hurtigere vi får opgjort skaderne, jo hurtigere kan vi få skaderne repareret på værksteder hjemme i Danmark.

Det fortæller cheftaksator Jan Lykholt fra foreningen Taksatorringen, som står for at håndtere skader på motorkøretøjer for 24 danske medlemsejede selskaber.

Klarhed for danske bilister

Ifølge SOS er der på nuværende tidspunkt over 200 strandede danske biler på en primær plads uden for Verona, og SOS forventer, at mange flere biler bliver afleveret på pladsen i denne uge. Totalt forventes det, at omkring 500 danske køretøjer vil strømme igennem pladsen, og taksatorerne får derfor travlt med at besigtige skaderne. En tredjedel af alle køretøjerne skal nemlig takseres af Taksatorringen.

– Vi ved ikke, hvor mange af bilerne, der er totalskadede og hvor mange, der måske kan repareres. Allerede i denne uge sørger vi for, at totalskadede biler eller biler med større skader, kan blive kontanterstattet og i de tilfælde, hvor man vurderer, at bilerne kan repareres, vil vores taksatorer kontakte medlemmerne i de respektive selskaber i Taksatorringen. På den måde kan vi hurtigst muligt skabe klarhed for medlemmerne. Vi forventer, at vores taksatorer bliver i Norditalien ugen igennem, men kan forlænge efter behov, slutter Jan Lykholt.

SOS International er allerede i dialog med flere firmaer om transporten af køretøjerne fra Italien til Danmark, men der er pres på, og det kommer til at tage tid og det kan være, at alle danske biler måske først er tilbage i Danmark i slutningen af august.

Cheftaksator Jan Lykholt, Taksatorringen
jly@taksatorringen.dk

Om Taksatorringen

Taksatorringen står for at taksere hver tredje skade på danske motorkøretøjer for i alt 24 danske medlemsejede forsikringsselskaber.  Taksatorringen er en landsdækkende teknisk organisation, der er ejet af deres medlemsselskaber, der primært er kundeejede selskaber. www.taksatorringen.dk