Undgå skader på skiferien

Planlægger du at tage skiene med på vinterferie? En skiferie er det perfekte valg, hvis du vil kombinere aktive dage i flot natur med afslapning i solen. Desværre kan skiferien være forbundet med visse risici for uheld og skader. Ømme muskler og overbelastninger kan gøre skiferien til en mindre sjov oplevelse. Du kan forebygge risikoen for skader ved at træne hjemmefra.

Det kan være svært helt at undgå skader, når du skal stå på ski, især hvis du ikke er en erfaren skiløber. Men mange af skiskaderne kan du undgå, hvis du træner kroppen før skiferien. Er du bare lidt i form, er risikoen for at komme til skade mindre. Er du bare lidt i form, er risikoen for at komme til skade mindre.

SOS International har lavet en række gode tips til, hvordan du forbereder din krop. Lav styrketræning og konditionstræning, f.eks. løb eller cykling et par gange om ugen. Smidigheden kan styrkes med forskellige øvelser, bl.a. squats, wall sits, skihop, planke og torsorotation. Få flere tips her.

Husk herudover at varme godt op hver morgen, når du er på skiferien. Det kunne eksempelvis være med ovenstående øvelser. 

De 10 regler, som du bør kende inden skiferien

Vær forberedt til skiferien ved at læse Det Internationale Skiforbund’s 10 regler for god opførsel på pisten. Reglerne gælder over hele verden for både skiløbere og snowboardere. Læs reglerne her.

Har du tegnet rejse- og afbestillingsforsikring og er du i tvivl om, hvordan du er dækket på din forsikring (f.eks. i forbindelse med Covid-19), så kontakt venligst SOS International på tlf. 38 48 86 42.

Har du styr på din rejseforsikring?

En god ferie forudsætter, at du kan føle dig tryg, når du rejser. Uanset om du drømmer om afslapning, sol og strand eller sne, ski og masser af aktiviteter, så skal du have styr på din rejseforsikring, inden du tager hjemmefra.

Læs mere