Sønderjysk Forsikring

Hvad kan vi hjælpe dig med?

Find svar på ofte stillede spørgsmål her 

 

 

Om egne forsikringer

Hvor får jeg et overblik over mine forsikringer?

Via Min side kan du få et overblik over de forsikringer, der er købt med dit CPR-nr. Hvis du/I vil have et samlet overblik over jeres husstand, skal I give hinanden fuldmagt via Min side.

Hvor kan jeg se betingelser for, hvordan mine forsikringer dækker?

Hvordan ændrer jeg min adresse, mit telefonnr. eller min mailadresse?

Via MinSide kan du selv ændre dine kontaktinformationer.  Du er også velkommen til at kontakte kundeservice.
 

Hvordan ændrer jeg dækning af mine forsikring eller får tilføjet nye dækninger

Det er vigtigt, at dine forsikringer tilpasses, hvis dit liv ændrer sig. Vi vil altid gerne lave en forsikringsgennemgang med dig, så du har den forsikringsløsning, der passer præcist til dig. Venligst kontakt kundeservice, så finder vi et tidspunkt sammen.

Er jeg VærdiPlus kunde med adgang til rabatter og fordele?

Du er automatisk VærdiPlus kunde, hvis du har kombineret din indboforsikring med 2 af disse forsikringer: Husforsikring - Sommerhusforsikring - Ulykkesforsikring - Bilforsikring - Motorcykelforsikring. Se mere om rabatter og fordele her.

Jeg skal flytte, hvad gør jeg med mine forsikringer?

  • I de fleste tilfælde får vi automatisk besked fra folkeregistret og ændrer herefter din adresse. (Du melder flytning på borger.dk). Men hvis du har hemmelig adresse, får vi ikke besked, og derfor skal du selv kontakte os på tlf. 74 42 75 00 med din nye adresse.
  • Du skal være opmærksom på:
    • At flytningen kan ændre prisen på dine forsikringer. Hvis du vil kende den nøjagtige pris, inden du flytter, så kontakt kundeservice.
    • Hvis I flytter sammen, skal I kun betale for én indboforsikring, men måske skal indboværdien ændres.
    • Hvis I flytter fra hinanden, skal I beslutte, hvem der overtager eksisterende forsikringer, og hvem der skal tegne nye forsikringer.

Hvordan opsiger jeg mine forsikringer

  • Du kan opsige dine forsikringer, når du vil. Der er et opsigelsesvarsel på løbende måned + en måned. Kontakt kundeservice hvis du ønsker at opsige dine forsikringer.
  • Vær opmærksom på, at du ikke må ikke opsige de forsikringer, som er lovpligtige, førend de er overtaget af et andet selskab eller anden ejer, det kan f.eks. være ansvarsdækningen på din bil, andre køretøjer eller hund. 
  • Se gebyr for opsigelse her.
     

Jeg har solgt min bil eller mit hus/sommerhus – hvad gør jeg med mine forsikringer?

  • Når din bil bliver omregistreret eller afmeldt via Motorkontoret, får vi automatisk besked, og annullerer herefter din bilforsikring.
  • Når du sælger dit hus/sommerhus, skal købers forsikringsselskab opsige din husforsikring. 

Om regninger og betalinger

Hvordan tilmelder jeg mig e-Boks?

Med e-Boks har du dine dokumenter samlet ét sted med nem og hurtig adgang. Med tiden lægger vi flere og flere dokumenter i e-Boks, og dermed får du både hurtigere informationer samt mindre papir fra os. Det er både godt for dig og mig og miljøet. 

Sådan tilmelder du Sønderjysk Forsikring til din e-Boks:

  • Log på e-Boks.dk med dit NemID.
  • Vælg ”Tilmeld flere afsendere”.
  • Søg efter Sønderjysk Forsikring og tryk på ”Tilmeld”.
  • Når du er tilmeldt e-Boks, vil du modtage en mail, når der ligger digital post fra Sønderjysk Forsikring i din e-Boks.

Hvordan tilmelder jeg mig Betalingsservice?

Du tilmelder dig samtidig med, at du bestiller dine forsikringer. Du kan også tilmelde dig via din bank eller via din netbank. 

Hvordan foregår betalingen – og hvilke afgifter og gebyrer er der?

Få et overblik over betaling, afgifter og gebyrer her.
 

Jeg har fået en rykker – hvad skyldes det?

  • Der kan være flere årsager til, at du har fået en rykker. Det kan være fordi:
    • Du har ikke betalt dine forsikringsregninger til tiden (Vi anbefaler, du tilmelder dig Betalingsservice, så betalingen sker automatisk).
    • Du har modtaget en separat regning på din selvrisiko ifm. en skade. Denne regning har du ikke betalt.
    • Din bank har afvist din Betalingsservice-aftale.
    • Du har selv afvist din betaling.
    • Du har skiftet bank, men ikke fået overflyttet din Betalingsservice-aftale.
       
  • Kontakt kundeservice hvis du er i tvivl. 

Sker evt. tilbagebetalinger/udbetalinger via NemKonto eller på anden vis?

  • Hvis vi skal udbetale penge til dig, sker det som udgangspunkt via NemKonto. Se mere om NemKonto.
  • Hvis du ikke ønsker udbetaling til din NemKonto, skal du give os skriftlig besked på info@soenderjysk.dk. Vi kan i stedet indsætte beløbet på en anden konto eller udbetale det på en check. (Udbetaling på check sker mod et gebyr på 50,- kr.)

Om skade

Hvordan anmelder jeg en skade?

  • Du kan anmelde de fleste skader via Min side.
  • Undtaget er skade i forbindelse med leasingaftale, ulykke samt skader på din ferie. Se mere i vejledning her.
  • Du er også velkommen til at ringe til os på tlf. 74 42 75 00.

Hvordan får jeg adgang til Min side?

  • Du finder Min side her. Hvis du er kunde hos os, kan du få adgang til Min side ved at logge ind med dit NemID. Bemærk første gang du logger ind, skal du også angive dit CPR-nr.
  • Når du kommer ind på Min side, kan du se de forsikringer, der er tegnet med dit CPR-nr.

Hvad gør jeg, når skaden er sket?

  • Når skaden er sket, er der 4 råd, som er vigtige at følge:
    • Sørg for at begrænse skadens omfang så meget som muligt.
    • Sæt først reparationen i gang, når du har fået grønt lys fra Sønderjysk Forsikring.
    • Lad være med at fjerne eller smide beskadigede ting væk. Tag eventuelt nogle fotografier af skaden, hvis udbedring ikke kan vente til taksators besigtigelse.
    • Lad være med at anerkende en eventuel erstatningspligt, men overlad dette til Sønderjysk Forsikrings eksperter.
       
  • Skyldsspørgsmål og erstatningsansvar ved ansvarsskader (f.eks. ved biluheld) er komplekse områder, hvor du altid bør overlade det til os at tage stilling til, om du eller en af de andre sikrede under forsikringen er ansvarlige for en given skade. Lad derfor være med at give tilsagn eller påtage dig skyld over for skadelidte, da du herved blot risikerer selv at skulle betale erstatning, hvis skaden ikke er dækket af forsikringen.
  • Har du brug for øjeblikkelig assistance i forbindelse med en akut skade, kan du kontakte selskabets alarmcentral døgnet rundt på telefon 74 42 75 00.

Jeg skal på bilferie i udlandet – hvad gør jeg, hvis der sker et uheld?

Når du rejser på bilferie, skal du kunne dokumentere, at du kører i din egen bil, at den er ansvarsforsikret, og at du har ret til autohjælp.

  • Det grønne kort er et bevis for, at bilen er ansvarsforsikret. I de fleste lande er det registreret via din nummerblade på bilen, mens du i andre lande skal medbringe det grønne kort. Se hvilke lande her.
  • Hvis du har en kaskoforsikring, har ud ret til SOS redningshjælp i udlandet. Du kan med fordel downloade Rødt Kort-appen her. (Det er ikke et krav, at du har Rødt Kort/app med på ferien)

Hvordan er jeg dækket i tilfælde af stormflod?

Se mere om hvordan du er dækket via stormflodsordningen her
 

Kan jeg selv gøre noget for at undgå skader og ulykker?

Her er en række gode råd til, hvad du selv kan gøre for at forebygge eller undgå skader og ulykker:

Hos os bliver du mødt med personlig dialog - og vi har naturligvis altid tid til at hjælpe dig.

Claus Dam / Salgsdirektør

Hjælp til ”Gør-det-selv”

Brug Min side til at anmelde skader

Du kan se mere om at anmelde skader her.

 

Du finder Min side her.

Print dit eget ferierejsekort inden afrejse

Hvis du har en ferierejseforsikring, er det en god ide at tage ferierejsekortet med på ferien.
 

Du kan printe ferierejsekortet her. Det eneste, du skal, er at notere dit policenummer, så har du de nødvendige informationer ved hånden, hvis uheldet er ude. 

Vær opmærksom på om du skal have grønt kort med til udlandet

Det grønne kort er dit bevis på, at din bil er ansvarsforsikret. Nogle lande kræver, at du har det grønne kort med på ferien. Se hvilke lande her.

Det grønne kort kan rekvireres hos kundeservice.

Download Rødt Kort appen, hvis du skal køre i udlandet

Hvis du har kaskoforsikring, har du adgang til SOS redningshjælp i udlandet. 

 

Download Rødt Kort appen her. Print Rødt Kort her (klik på fanen "til udskrift") 

Download Vejhjælp-app eller print autohjælpskort, hvis du har tilkøbt Autohjælp i Danmark

Hvis du har tilkøbt autohjælp, kan du få hjælp ved SOS Dansk Autohjælp døgnet rundt. 

Det er ikke længere nødvendigt at få tilsendt et autohjælpskort. I stedet kan du benytte vejhjælp-app'en eller selv printe dit autohjælp-kort. 
 

  • Download vejhjælp-app her, så er det nemt at få hjælp, hvis uheldet er ude. 
     
  • Print dit autohjælpskort her. Det eneste, du skal, er at notere dit registreringsnummer, så har du de nødvendige informationer ved hånden, hvis uheldet er ude. 

Bestil medicinsk forhåndsvurdering, hvis du har en sygdom og vil på ferie

Med en medicinsk forhåndsvurdering får du styr på, om og hvordan din rejseforsikring dækker, hvis du har sygdom inden afrejse.


Som kronisk syg, behøver du kun en medicinsk forhåndsvurdering, hvis du har fået ændret i din medicin, eller hvis din sygdom har krævet ekstraordinære lægeundersøgelser inden for de seneste 2 måneder før din afrejse. Se mere om retningslinjerne og bestil direkte hos SOS International her.