Bliv godt forberedt til rejsen
Når du skal rejse på ferie, er det en god idé at være forberedt på forhånd. For at gøre det lettere for dig, har vi lavet en liste med gode råd til, hvad du skal være opmærksom på, før du tager afsted på ferie.
Hvad skal du have styr inden rejsen?
-
Hvilken dækning har du på din rejseforsikring?
Det er vigtigt, at du tjekket, hvilken dækning du har på din rejseforsikring, om det er Verdensdækning eller EU-dækning. Vær opmærksom på, at rejseforsikringen ikke dækker rejser i Danmark. Læs mere her.
Vær opmærksom på, at din rejseforsikring som udgangspunkt dækker en rejseperiode op til 30 dage. Ved rejser på mere end 30 dage, skal du tegne en udvidet rejseperiode.
-
Tjek om du har en afbestillingsforsikring
En afbestillingsforsikring er god at have, hvis du bliver nødt til at aflyse din rejse til udlandet. Det kan f.eks. være akut opstået sygdom eller tilskadekomst hos dig eller dine nærmeste. Med en afbestillingsforsikring kan du få dækket det beløb, som du ikke har mulighed for at få refunderet hos din rejsearrangør. Læs mere.
-
Pak de vigtigste ting i håndbagagen
Selvom din bagage er dækket af din rejseforsikring, så anbefaler vi, at du pakker de vigtigste ting i håndbagagen, når du skal på flyrejse. Så har du det mest nødvendige ved hånden, hvis din bagage bliver forsinket eller stjålet.
-
Husk et gyldigt pas
Dit pas skal være gyldigt under hele rejsen. Vær opmærksom på, at der for nogle destinationer er krav om, at passet skal være gyldigt i et længere tidsrum end rejseperioden.
Print gerne to eksemplarer af din pas, ét til håndbagagen og ét til kufferten.
-
Medbring det blå EU-sygesikringskort på ferien
Det blå EU-sygesikringskort giver adgang til behandling på samme vilkår, som borgerne i det land, du rejser i. Det blå EU-sygesikringskort skal bruges ved rejser til et EU-land, Norge, Island, Liechtenstein eller Schweiz.
Husk, at det blå EU-sygesikringskort kun dækker, hvis lægen, tandlægen eller sygehuset er tilknyttet den offentlige sygesikring i landet. EU-sygesikringskortet er gratis, og du kan bestille det her. Vær opmærksom på, at det tager 2-3 uger, fra du bestiller, til du modtager kortet.
-
Print dit Sønderjysk Forsikring rejsekort
Du kan finde rejsekortet her. Rejsekortet har de mest nødvendige oplysninger, hvis uheldet er ude. Print gerne to eksemplarer, ét til håndbagagen og ét til kufferten.
-
Medicinsk forhåndsvurdering
Har du været syg eller i behandling op til din rejse, skal du kontakte SOS og få en medicinsk forhåndsvurdering.
Hvis du har en eksisterende eller kronisk sygdom, skal du få foretaget en medicinsk forhåndsvurdering af SOS tidligst to måneder før afrejse. Det kan du læse mere om her.
-
Vær opmærksom ved ekstreme sportsaktiviteter
Husk at informere Sønderjysk Forsikring inden afrejse, så du får den helt rigtige dækning, og dermed kan være tryg på hele rejsen.
-
Giv bilen et ferietjek ved kør-selv-ferie
Skal du på kør-selv-ferie til udlandet, er det en god idé at få et værksted til at give din bil et ferietjek ift. dækkenes tilstand, klimaanlæg og opfyldning af olie, bremsevæske, kølervæske og sprinklervæske. Læs mere i forhold til ferie klargøring af din bil her.
-
Styr på det røde kort?
Er din bil kaskoforsikret, er bilen omfattet af Rødt Kort-ordningen fra SOS International. Med Rødt Kort kan du få SOS redningshjælp til din bil i Europa. Du behøver ikke medbringe dit Rødt Kort, det er nok at have tlf. nr. til SOS International (+45 70 10 50 52). Du kan også downloade Rødt Kort-appen til din telefon her.
-
Undersøg beløbsgrænser og veksl penge før afrejse
For at undgå situationer hvor dit betalingskort, mod forventning, ikke virker i udlandet, kan det være en god idé at undersøge, om der er fastsat beløbsgrænser for det pågældende kort. Ønsker du at have penge med, er det ofte billigere at veksle penge hjemmefra, end i det land du besøger.
-
Tjek Udenrigsministeriets rejsevejledninger
Hold dig opdateret omkring det land, du har planlagt din rejse til. Udenrigsministeriet har samlet nyttige informationer om forskellige rejsemål på deres hjemmeside, som du finder her. Ud over hjemmesiden, tilbyder Udenrigsministeriet også appen Rejseklar, hvor du bl.a. kan tilmelde dig ”Danskerlisten” og finde rejsevejledningerne. Hent appen her.
Få hjælp døgnet rundt på rejsen
Hvis du kommer til skade eller bliver syg på rejsen, kan du kontakte vores samarbejdspartner SOS International på tlf. +45 38 48 92 92.
De har åbent døgnet rundt og kan hjælpe dig uanset hvor i verden du befinder dig, f.eks. med at finde en læge eller et hospital i nærheden. Husk desuden at få dokumentation for dit lægebesøg.
4 nyttige informationer på ferien
- Hvis du bliver udsat for tyveri på ferien
Meld det til det lokale politi, ellers dækker forsikringen ikke. Husk desuden at få en kvittering på anmeldelsen. - Hvis du mister eller får stjålet dit kreditkort
Ring til din bank og få kortet spærret med det samme. Udenfor din banks åbningstider kan du ringe til Nets på telefon:
+ 45 44 89 29 29 for Dankort og Visa/Dankort.
+ 45 44 89 27 50 for MasterCard og American Express - Hvis du behandles af en læge
Husk at gemme kvitteringen fra behandlingen, hvis du selv betaler.
Husk desuden at vise dit blå EU sygesikringskort. - Hvis din bagage bliver væk eller beskadiget
Bed flyselskabet, busselskabet eller lign. om dokumentation herpå. Herefter skal du kontakte vores samarbejdspartner SOS International angående skaden, da de vil behandle skaden for dig. Du finder kontakt information her.
Har du styr på din rejseforsikring?
En god ferie kræver, at du kan føle dig tryg, når du skal ud at rejse. Om du skal på afslapningsferie med sol og strand, eller på en aktiv ferie med dine ski, så er det vigtigt, at du har styr på din rejseforsikring, før du rejser afsted.
Har du brug
for hjælp?
Vi sidder altid klar ved telefonen til at vejlede dig.